T/319 | A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény módosításáról |
Iromány adatai | |
---|---|
Típus | törvényjavaslat |
Főtípus | törvényjavaslat |
Jelleg | módosító |
Benyújtva | 2010.06.09. |
Új/átdolgozott változat | |
Átiktatott változat | |
Régi irományszám | |
Állapot | visszavonva |
Sajnos a formátuma, mivel "pdf"-ből lett másolva ezért nem az igazi.
A javaslat az alábbiak módosítására irányult:
2010. évi . . . törvény
a közbeszerzésekről szóló 2003. CXXIX. törvény módosításáról
1 . §
A közbeszerzésekről szóló 2003 . évi CXXIX. törvény 243 . § c) pontjának helyébe az alább i rendelkezés lép :
lE fejezet szerinti eljárást nem kell alkalmazni/
„c) a hivatalos közbeszerzési tanácsadói tevékenység, az átláthatósági bizto s
tevékenysége, valamint a 4 . számú melléklet szerinti
ca) jogi szolgáltatások,
cb) szállodai és éttermi szolgáltatások ,
cc) szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások
esetében, ha a szolgáltatás értéke nem éri el a közösségi értékhatárt .”
2. §
Ez a törvény a kihirdetést követő nyolcadik napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatályb a
lépést követően megindított közbeszerzési eljárásokra kell alkalmazni .
Indokolás
A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvényt (továbbiakban: Kbt.) 2009 . április 1- i
hatállyal módosította a 2008 . évi CVIII. törvény. Ezen törvénymódosítást megelőzően
hatályos egyszerű eljárásban a Kbt. 296 .* g) pontja alapján a Kbt. 4. sz. melléklete szerinti
szolgáltatások, p1. : a szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások, valamint a szállodai é s
éttermi szolgáltatások kivételi körben szerepeltek, melynek alapján ezen szolgáltatások
megrendelése esetén nettó 25 000 000 Ft-ig nem kellett közbeszerzési eljárást lefolytatni .
Ezen szolgáltatások a 2009 . április 1-i változással ismét a Kbt . tárgyi hatálya alá tartoznak.
A törvénymódosítást követ ően nettó 8 000 000 Ft feletti díjazású m űvészek fellépését
megelőzően közbeszerzési eljárást kell lefolytatni . Ez azt jelenti, hogy csak abban az esetben
léphet fel a művész, ha a közbeszerzési eljárást megnyeri. Ezt az eljárást abban az esetben i s
le kell folytatnia az Ajánlatkérőnek, ha kizárólag egy ajánlattevő tud ennek a kritériumnak
megfelelni azzal a különbséggel, hogy nettó 8.000.000.- Ft – 12 .000.000.- Ft között
hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást kell lefolytatni, nettó 12.000.000.- Ft – 206
000 Euro (=53 .012.225.- Ft) között azonban minden esetben nyílt eljárást .
Ez azt jelenti, hogy csak abban az esetben léphet(nek) fel a művészek/csoportok/együttesek,
ha a közbeszerzési eljárást megnyeri(k) .
A szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások megrendelése esetében az alábbi gyakorlat i
problémák merülnek fel .
A művészek többségét több promoter is ajánlja – a turnékat viszont általában egy cé g
szervezi: nem biztos, hogy az az ajánlattevő nyeri a közbeszerzési eljárást, aki szervez i
a turnét ;
Amennyiben a promoter kerül ajánlattevői pozícióba, úgy a fellépő(ke)t
alvállalkozónak, esetleg erőforrást biztosító szervezetnek kellene bevonnia ;
Előfordulhat, hogy a közbeszerzés eljárás túlzott adminisztratív terhei miatt a
promoter nem kíván részt venni a közbeszerzési eljáráson vagy nem tud érvénye s
ajánlatot tenni (pl .: nincs nemleges adóigazolása stb .), így nincs érvényes ajánlat, tehá t
az eljárás eredménytelen lesz, a fellépés elmarad ;
A közbeszerzési eljárás lefolytatásához szükséges időt a Kbt.-ben rögzítették, a
fellépők esetében azonban sokszor egy-két nap alatt kell döntenie a
rendezvényszervező cégeknek. Valószínűleg úgy kell hirdetni egy adott rendezvényt ,
hogy a közbeszerzési eljárás még folyamatban van ;
Külföldi előadókkal vagy azok külföldi képvisel őivel szinte lehetetlen közbeszerzést
lefolytatni, mert erősen életszerűtlen az, hogy a magyar közbeszerzési törvén y
előírásainak megfelelően a közbeszerzési iratmintákat a fellép ő maga vagy képviselője
elkezdi töltögetni – inkább lemondja az el őadást. Így egy magyar képvisel ővel kellene
szerződést kötni, aki szintén nem biztos, hogy mindennek meg tud felelni é s
valószínűsíthet ően drágább is lesz .
A törvénymódosítást követően nettó 8 000 000 Ft felett a szállodai és éttermi
szolgáltatások megrendelését megelőzően is közbeszerzési eljárást kell lefolytatni .
Tekintettel a Kbt. 40.* (2) bekezdése szerinti összeszámítási szabályra a
rendezvényszervez ő cégek, mint ajánlatkérők esetében nem lehet rendezvényenkén t
szétbontani ezen szolgáltatás megrendelését, így az összeszámított érték minden bizonnyal
eléri a közbeszerzési értékhatárt.
A szállodai és éttermi szolgáltatások megrendelése esetében az alábbi gyakorlati problémá k
merülnek fel .
A rendezvények időpontja és az igénybe vett szállás-étkezés mennyisége teljesen
kiszámíthatatlan, így nagyon nehéz az igényelt szállás-étkezés minőségét (kollégium,
panzió, szálloda — menza, étterem, catering) és a mennyiségét el őre meghatározni ;
tekintettel arra, hogy a rendezvényszervezők a fellépők szállodai és éttermi igényei t
képviselve ragaszkodnak saját elvárásaikhoz — e nélkül nem is vállalja a fellépést —,
nem mindig lehetséges a közbeszerzés eljárás nyerteséhez ,kényszeríteni" őket, ha
másra tartanak igényt;
nem lehet az összes rendezvényt közbeszerzési eljárás alapján megkötött
szerződésekkel lefedni, hiszen amennyiben közbeszerzés eljárás lefolytatását követően
kap felkérést az Ajánlatkérő egy újabb rendezvényre, amely során más jelleg ű
szolgáltatásokat kell igénybe venni — az összeszámítási szabályra tekintettel — szintén
ki kell írnia a kőzbeszerzést, a szolgáltatás- nyújtása azonban határidőre a
közbeszerzési eljárások lefolytatásához szűkséges időtartam miatt lehetetlen;
sportrendezvények esetében szintén kiszámíthatatlan a résztvevők száma, illetve
igénye a kvalifikációs feltételek miatt;
nemzetközi művészeti kiállítások lebonyolítása szintén lehetetlenné válik, hiszen a
külföldi kiállítás szervező cégek valószínűleg nem tudnak, és nem is akarnak a magyar
közbeszerzési törvény alapján ajánlatot tenni, hiszen ez a nemzetközi gyakorlattó l
teljesen idegen .
A fentebb ismertetett gyakorlati problémák miatt ilyen körben közbeszerzési eljárá s
lefolytatása teljesen életszer űtlen és kívitelezhetetlen, ezért javasoljuk az eddigi és bevál t
gyakorlat visszaállítását, mely szerint a szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások ,
valamint a szállodai és éttermi szolgáltatások általános egyszerű eljárásban kivételi körbe
kerüljenek vissza.
Iromány események | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dátum | Esemény | Módosító/kapcs.mód benyújtási határidő | Kapcsolódó személy/Bizottság | Megjegyzés | Felszólalás |
2010.06.09. | az illetékes bizottság kijelölve | Kulturális és sajtóbizottság | |||
2010.06.14. | a bizottság tárgysorozatba vette | Kulturális és sajtóbizottság | |||
2010.06.14. | az illetékes bizottság kijelölve | Fogyasztóvédelmi bizottság | |||
2010.06.14. | az illetékes bizottság kijelölve | Számvevőszéki és költségvetési bizottság | |||
2010.06.16. | visszavonja a javaslatot |
Irományt tárgyaló bizottság | |||
---|---|---|---|
Bizottság | Tárgyalás jogcíme | Bizottsági állapot | Állapottípus |
Kulturális bizottság | Első helyen kijelölt bizottságként | az ált.vitára alkalmasságot megtárgyalta | plen. ülésre vagy más biz.-ra vár |
Fogyasztóvédelmi bizottság | Kijelölt bizottság 79.§ (1) b) | az ált.vitára alkalmasságot megtárgyalta | plen. ülésre vagy más biz.-ra vár |
Számvevőszéki és költségvetési bizottság | Kijelölt bizottság 79.§ (1) b) | az ált.vitára alkalmasságot megtárgyalta | plen. ülésre vagy más biz.-ra vár |
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.